V Bombaji jsou dvě vlaková nádraží. Z prvního (Churchgate) jezdí vlaky na sever Indie a po městě Bombaj. Z druhého (Victoria Terminus) lze odjet do jižní části země a také směrem k jeskyním Ellora a Adžanta. Obě nádraží jsou obrovská, nepřehledná, plná cestujících, naháněčů, žebráků a jiných chudáků.
Vlaky mají sice nápisy "first class", ale jsou to prosté plechové kontejnery s malými, zamřížovanými okny a dřevěnými lavicemi. Vedle nás na lavičce sedí chlápek a čte noviny. Uprostřed stránky je vyfocen vykolejený vlak - prý pákistánský a nikoliv indický. Snad je to pravda. Při pohledu na zamřížovaná okna nechci domýšlet důsledky vzniku požáru způsobeného kolizí vlakové soupravy.
Zjistit vlak a koupit si lístek není zrovna snadný úkol. Nejprve je třeba projít rezervační mašinérií. Ze stovky přepážek vybrat tu správnou. Od jedné přepážky vás posílají ke druhé. Dalším krokem je vyplnění růžového rezervačního lístku. Po vyplnění vyčkáte frontu číslo 1 u přepážky, kde se rozdávají razítka. Nyní je čas se zorientovat co dál. Vyptávám se nějakého mladíka, jak se má postupovat při koupi lístku. Vysvětluje mi, že razítko, které jsem odbržel v přízemí, se skládá z data a čísla "fronty". Funguje to jako u nás v bance. Pořadové číslo ve frontě se dozvíte z posuvného razítka. V prvním patře čekám společně s dalšími zájemci o lístek na vlak, až na světelném displeji problikne mé číslo. U posledního okýnka vám buď prodají lístek, zařídí rezervaci a nebo sdělí, že lístky na požadovaný spoj již jsou všechny pryč. Poslední možností je zkusit štěstí u přepážky pro cizince zítra ráno - možná se nějaký lístek uvolní.
Koupili jsme si lístky druhé třídy, spací vůz. Při pohledu z venku vypadá vlak stejně jako ty včerejší a mnoho důvěry nebudí. Na vozech je však vylepen seznam cestujích. Je to neuvěřitelné. Na sedadle 43 a 44 opravdu sedí Wolf K.(28) a Petra B. (27). Sedadla jsou prostá, ale čistá a pohodlná. Každý cestující má své lehátko. Ve vlaku jsou nad šesticí sedaček tři funkční větráky a jedna zářivka. Obojí je možné kdykoli vypnout i zapnout. K vlaku je připojen i jídelní vůz.
Je to neuvěřitelné, ale vlaky v Indii opravdu fungují. A jezdní přesně podle jízdního řádu.