Poznání nízkonákladových aerolinek na vlastní kůži je prima zážitek. Let z Kuala Lumpur na Borneo a zpět nás přišel o něco méně než sto dolarů na osobu. To je polovina oproti ceně letu s Malaysia Airlines.
AirAsia operuje
hlavně jednosměrné lety po JV Asii, nejvíce mezi Thajskem, Malajsií,
Kambodžou, Brunejem, Singapurem a Indonésií. Nejdůležitější přesuny
jsou samozřejmě přes moře: Z Phnompenhu či Siam Repu v Kambodži na
malajské Borneo, z Bornea do Kuala Lumpur, a nebo z Kuala Lumpur na
Bali. Leteckým přesunem se ušetří spoustu času, protože jak slogan
nízkonákladových aerolinek AirAsia hlásá: "Now Everyone can fly", aneb
"Nyní může letět každý". Opravdu, jsou lety, které stojí třeba 70 Kč +
letištní taxa k tomu za 350 Kč.
Prodej letenek přes internet
Společnost
AirAsia úspěšně funguje již přes deset let a za tu dobu si již
vytvořila velké renomé a širokou klientelu. Denně létá na Borneo mnoho
letadel, do Kutchingu jsou lety skoro každou druhou hodinu. Na
internetových stránkách www.airasia.com
je přehledný vyhledávač nejlevnějších spojů, a pokud máte kreditní
kartu u sebe, je nejvhodnější letenku rovnou koupit zadáním čísla své
kreditky. Situace se totiž mění každou minutu. Na zkoušku jsme
vyhledali letecký spoj o pár hodin později a již se nám nenabízela tak
výhodná cena jako naposledy. Zájem o nízkonákladové lety je obrovský!
Letenky kupujeme na přepážce
Bohužel
jsme neměli kreditní kartu, a tak jsme byli odkázáni na přepážku. Do
Kuala Lumpur jsme přijeli dálkovým autobusem v pět hodin odpoledne,
rychle jsme se ubytovali v guesthousu a pádili na nejbližší pobočku
AirAsia, která pro byla na hlavní stanici metra KL Sentral. Maličká
kancelář měla i po osmé hodině večer otevřeno a před námi byl jen jeden
zájemce, takže jsme byli za pár minut na řadě. Chtěli jsme odletět za
dva dny do Kutchingu (Sarawak, Borneo) a po 3 týdnech letět zpět z Kota
Kinabalu (v Sabahu) na pevninskou Malajsii. Každý den byla o pár dolarů
jiná cena a nakonec jsme odsouhlasili jednu z variant s návratem
nikoliv do Kuala Lumpur, ale do Johor Bahru, tedy do města při
singapurských hranicích. Cesta tam a zpět vyšla na příjemných 345
ringgitů (2 450 Kč) na osobu. Z pobočky jsme odcházeli za chvíli, bylo
to rychlejší než nakupování potravin v supermarketu.
AirAsia šetří, kde se dá ...
Proč
jsou však letenky tak levné, člověk poznává postupně. Na pokladně
dostanete jen vytištěný hlavičkový papír s přesnými údajemi a
identifikačním kódem. Bez razítka ale neslouží jako účtenka, kterou
byste mohli dát do účetnictví. Při naléhání na vydání účtenky jsme
dostali odpověď, že na to nejsou zařízení. „Logo na hlavičkovém papíru
může přeci sloužit i jako razítko společnosti,“ nám odvětila paní za
přepážkou.
Letenky se nevydávají, protože jsou elektronické.
Na letištním check-inu se stačí prokázat cestovním pasem, případně
ještě udáním identifikačního kódu elektronické letenky. Místo obvyklého
boarding passu jsme dostali malý papírek s udáním času nástupu do
letadla. Číslo sedadla se neudává, vše funguje podle přísloví "kdo dřív
přijde, ten dřív mele." Takže jakmile vyhlásili začátek nastupování do
letadla, všichni vyskočili a rvali se na začátek fronty, aby měli
možnost zabrat místa u okénka. Naštěstí ostrých loktů nebylo moc třeba,
protože let nebyl vyprodaný.
Další vtipný moment bylo
nastupování do letadla. Jsme zvyklí, že nás do letadla převeze letištní
autobus nebo je k letadlu přisunut vstupní "chobot". Nic takového u
AirAsia však nehledejte. Byli jsme vysláni do víru rozpálené letištní
plochy a sledovali jsme pruh pro chodce, po kterém nás prováděl
zřízenec s plácačkou. Když kolem projíždělo letadlo, tak jsme se
zastavili a po pár minutách nás "letištní policie" poslala dál k našemu
stroji, který stál opodál.
Jsme rádi, že před začátkem letu
aerolinky nešetřili na výkladu a pečlivě nás upozornili, kde máme
záchranou vestu a odkud padá kyslíková maska. Po nabrání pevné výškové
hladiny se rozběhly letušky s vozíkama po palubě, ale nikdo si nic
neobjednal. Vše bylo sice za "reasonable prices", ale proč bychom
utráceli, když za hodinu a půl přistáváme. Čteme si noviny a žízeň
budeme řešit až v cílovém městě.
Jsme rádi, že nízkonákladovka nešetřila na pohonných hmotách, a že jsme doletěli v pořádku!