Jakmile se něco stane hvězdnou planetou LP, tak se tam hrnou davy
turistů od rána až do večera. Za pár měsíců, nejpozději za rok, tak
původně překrásné místo ztratí svou atmosféru. Hned v závěsu za
batůžkaři se přiženou i autokary s organizovanými zájezdy a to už je
pak lepší se na takové místo snad ani nevracet. K našemu překvapení
jeskyně Tham Lot Kong Lo zatím náporu turistů statečně odolává. Je
totiž tak nedostupná, že jsme během svého třídenního pobytu potkali jen
jednoho německého důchodce. A v jeskyni jsme byli na prohlídce úplně
sami. Laoská vláda ale cítí, že turistický potenciál jeskyně je
obrovský a tak se už projektuje nová silnice v ceně 3 biliónů dolarů
(30 triliónů kipů), která prý za dva roky (2008) vyřeší problematickou
dopravu a zároveň smaže veškerou romantiku tohoto místa.
Jak se tam dostat
Doprava do výchozí vesnice Kong Lo, která se nachází těsně u
stejnojmenné jeskyně, je vždy dlouhá a nepohodlná. Za normálních
okolností sem však už nyní jezdí z vesnice Na Hin dva autobusy denně a
jízdné stojí pouhé 3 dolary (r. 2006). Pokud však těsně před vaším
příjezdem zaprší, stane se blátivá čtyřicetikilometrová cesta pro
místní autobus na několik dní či týdnů neprůjezdná. Jediným dostupným
dopravním prostředkem se pak stává malý traktor s dřevěným valníkem.
Jízda na traktoru je extrémně nepohodlná a bolestivá. Pět hodin jsme se
natřásali, křečovitě jsme se drželi ohrádky a snažili se vydržet.
Postupně jsme dostávali od valníku jednu ránu za druhou: do hlavy, do
ramen, do kolen a nejvíce do zadku. Čas od času jsme museli vystoupit a
pomáhat vytlačit traktor uvízlý v hlubokém blátě. Jindy jsme zase
prolétli půlmetrovou louží tak rychle, že jsme byli zablácení až za
ušima. Za tenhle kostitřas jsme zaplatili každý 4 dolary a doufali, že
zpátky pojedeme levněji a pohodlněji. Další variantou je půjčit si motorku. Má to ale háček - motorku
seženete jen ve městě Tha Khaek, které je od jeskyně vzdálené asi 180
km! Takže počítejte se mnou: první den 140 km po nudné asfaltce do Na
Hin, druhý den "zábavný" 50ti kilometrový off road k jeskyni, třetí den
prohlídka jeskyně a cesta zpět do vesnice Na Hin a čtvrtý den zase
oddřít 140km po asfaltu. Půjčovné za motorku se v této provincii
vzhledem k náročnému terénu pohybuje okolo deseti dolarů. Dále je nutné
započítat benzín, zapůjčení helmy a opravy motorky ... prostě pod
padesát dolarů se vlezete jen ztěží.
I když si najmete motorku, tak možná stejně skončíte na valníku. V
knize hostů v hotelu Tha Khek Travel Lodge ve městě Tha Khek jsme se
dočetli následující příběh: cestovatelé dojeli do vesnice Kong Lo na
motorkách, ale během noci přišel tak obrovský liják, že nebylo možné
projet po blátivé cestě zpět do Na Hin. Museli si tedy najmout dva
traktory s valníky a odvést sebe i dvě motorky za 55 dolarů na asfaltku
v Na Hin.
Sedmikilometrová plavba ve tmě
Ve vesnici Kong Lo sice nikdo neumí anglicky, ale přesto je domluva
snadná. Každý totiž ví, proč jsme přijeli a tak aniž bychom se o něco
starali, tak je pro nás ráno připravená lodička k jeskyni. Pověřený
mladík od nás vybere příslušné poplatky: 10 dolarů za loď, 0,2
dolaru za vstup do jeskyně a pět dolarů na osobu a den za přespání a
poskytnutou stravu v homestayi. O ceně se nediskutuje, je pevně
stanovená a napsaná na stvrzence. A konečně můžeme vyjet.
Ke vstupní bráně do jeskyně je to pouze jeden kilometr. Je duben a
proto je vody málo, často pouze po kolena. Je obdivuhodné, jak nízkou
vodou dokážeme na mělké loďce projet. Někdy ale musíme přeci jen
vystoupit a tlačit loďku kousek proti proudu, abychom v hlubší vodě
mohli opět pokračovat. Konečně se noříme do černočerné tmy. Pouze
důkladné čelovky našich dvou lodivodů protínají tmu okolo nás. Svítí
jim jako dálková světla u auta. Díky nim získáváme alespoň mlhavou
představu o tom, jak je jeskyně vysoká a široká. Ke stropu nám zbývá i
několik desítek metrů! Několikrát musíme opět vystoupit, protože v
jeskyni se kromě mělčin nachází i tři malé asi dvaceticentimetrové
vodopády. Průjezd jeskyní byl opravdu velkým zážitkem a trval hodinu a
patnáct minut, a to včetně krátké prohlídky krápníkové výzdoby.
Jak se dostat zpátky Starosti nám začaly hned po návratu do jeskyně. Pravidelný autobus do
Na Hin není k dispozici a žádný vesničan se dnes ani zítra do Na Hin s
valníkem nechystá. Jediným možným řešením je najmutí celého traktoru.
Cena za charter začínala na 35 dolarech a skončila na dvaceti. Níž jsme
se už nedostali. Nakonec jsme vzali batohy a plahočili se v pětatřiceti
stupňovém vedru do osm kilometrů vzdálené jeskyně. Druhý den jsme opět
zkusili štěstí, ale bohužel ani zde se nám nepodařilo získat místo ve
sdíleném traktoru. Nakonec jsme tedy jeli zpátky zase na valníku a
stálo nás to 17 dolarů.
Přemýšlím, zda ta jeskyně za to utrpení vlastně stojí. Dnes na cestu na
valníku vzpomínáme s despektem, ale už za pár dní přijde na řadu
"vzpomínkový optimismus". Při pohledu na fotky si pak člověk říká, že
to nebylo až zas tak špatné a z jistého úhlu pohledu to byla vlastně i
legrace. Co se týče jeskyně: jsem si jistá, že jednoho dne bude celých
sedm kilometrů osvětlených elektrickým proudem a turisté budou u malých
vodopádů vystupovat z loďky na betonové chodníčky. Možná pak po cestě
uvidí více krápníků než my, ale ten překrásný pocit z těsného spojení s
přírodou bude pryč.
Text: Petra Bielinová, petra.bielinova@gmail.com
|