Přesto je to jakási překážka, která má za následek menší množství cestovatelů v
této oblasti, a tak některých částech Sikkimu si budete připadat, jakoby jste
tam byli jediní návštěvníci za poslední půl roku.
Třeba u jezera Kečeoparí.
Toto jezírko je jedno z nejmalebnějších míst v Sikkimu. Říká se, že na vodní
hladině nenajdete ani jeden lísteček, protože ptáčci kolem všechny vyzobou. Na
přístupové stezce je mnoho tibetských praporků, které roznášejí do okolí
modlitbu "óm mani padme húm". Každý rok sem přichází stovky poutníků,
aby zde mohli prosit Buddhu o splnění svého nejtajnějšího přání. Do roka by se
jim mělo vyplnit.
Co nás však nejvíc překvapilo
bylo poklidné místo nad jezerem, které zdobila krásna gompa (tibetský klášter),
obklopená více jak stovkou modlitebních praporků. Gompu spravoval dobrosrdečný láma
Pema (mnich učitel). Jakmile nás zpovzdálí zahlédl, hned na nás přátelsky mával
a zval nás ke stolu, ať si s ním dáme čaj. Jeho vlídné přijetí bylo tak
okouzlující, že jsme z hodinové návštěvy udělali celodenní výlet s přespáním u
něj doma. Pema navíc mluvil perfektní angličtinou. Přátelské vyprávění a
dokonale přívětivé přijetí dostane každého návštěvníka. Pema je navíc zkušeným
vypravěčem a jeho osobní přístup je nezapomenutelný. I v jeho knize hostů je
zapsáno mnoho krásných vzpomínek od předchozích kolemjdoucích, kteří byli
stejně jako my uneseni přátelskými vztahy.
Atmosféru místa dotváří
kouzelné prostředí náhorní plošinky, které vypadá doslova jako orlí hnízdo
vysoko v horách. Rozhled do okolí a na zasněžené vršky himalájských vrcholků
jsou natolik podmanivé, že to doslova bere dech. Kečeoparí je to správné místo k
odpočinku i dobití energie na cestách. Budete se chtít vrátit – tak jako my.
Cvičení na dlouhé trouby
Buddhistické modlitby za blaho
celého lidstva se odehrávají několikrát denně uvnitř decentně vyzdobených klášterních
modliteben. Modlitby, neboli tzv. púdži se aktivně účastní pouze mniši a jen
výjimečně přijdou do chrámu i nějací vesničané či cizinci, kteří mohou sedět
v ústraní a tiše naslouchat. Zhruba hodinová společná modlitba se skládá
především z recitování buddhistických manter. Během modlitby se však
využívají i různé hudební nástroje, které mají svůj rituální význam a mohou být
použity jen v určitém, přesně daném okamžiku. Nelze tedy hovořit o hudbě
v tom smyslu, jak ji většinou chápeme my. Nicméně i rituální hra na
hudební nástroj musí být především dobře nacvičená a zkušeně provedená. Ve svém
volném času se proto malí mníšci postupně učí hrát na nejrůznější hudební
nástroje, které se při púdže používají.
Tibeťanka u televize
Buddhismus je založen na
čtyřech pravdách a sice: 1.) lidský život spočívá v utrpení, 2.) utrpení
je způsobováno lidskou touhou po světských věcech, 3.) člověk může docílit
osvobození od utrpení tím, že se zbaví tužeb, a konečně 4.) cesta ke zbavení se
tužeb spočívá ve sledování osmidílné stezky životem, která spočívá ve správném
pochopení, správném záměru, správné mluvy, správné činnosti, správného života,
správného úsilí, správného uvědomění a správné koncentrace. Starší tibetská
žena v malé vesničce Singhik v Sikkimu si však lidskou touhu po
barevné televizi nedokázala odříci. Aby svůj přestupek proti „správnému životu“
alespoň trochu odčinila, probírala mezi prsty tibetskou obdobu růžence a
donekonečna tiše opakovala nejdůležitější buddhistickou mantru „Óm mani padne
húm“.
Mniši ve škole
Dříve bylo vzdělání
v klášteře považováno za velmi prestižní záležitost a pro mnoho rodin to
byla jediná šance, jak dopřát svému potomkovi (rozumějte pouze synovi) dobré vzdělání
spočívající ve schopnosti číst, psát a orientovat se v náboženských
textech. V dnešní době, kdy prakticky všechny vesnické děti včetně dívek
navštěvují alespoň po určitý čas základní školu, ztratilo vzdělávání mnichů
punc výjimečnosti. Přesto je vzdělání buddhistického mnicha velmi široké a
náročné. Mezi vyučované předměty patří hindí, tibetština, matematika, buddhismus
a pokud to je alespoň trochu možné tak i základní fráze z angličtiny.
Výroba thanky
Mladý mnich se v klášterní
učebně učí malovat thanku – obrázek namalovaný na plátno, který znázorňuje
výjevy buddhistických božstev, démonů, života Buddhy či známý koloběh života. Jednotlivé
symboly namalované na thance nejsou nikdy symboly nahodilé, umístěné vedle sebe
jen s myšlenkou na estetickou funkci tohoto výtvoru – právě naopak - každý
i ten nejmenší detail je pečlivě zvážený a zobrazený právě a jedině tam, kde je
jeho místo. V každé jednotlivé thance jsou pak skryta tajemství víry,
hrozby démonů, pokyny k oproštění se od žádostivosti, či rady jak
dosáhnout osvícení. V zapomenutých klášterech v horách dodnes najdeme
mnoho starobylých, několik staletí starých thanek, které jsou stále dobře
zachovalé. Před svitem slunce je totiž vždy chrání látka, které halí vytvořený
obraz nejen před slunečními paprsky, ale i před zvídavými pohledy návštěvníků.
Mniši u mlýnku
Výborným vynálezem jsou tzv.
tibetské modlitební mlýnky, které zdobí přístupové cesty ke chrámu či některou
z chrámových zdí. Věřící či mniši obcházejí zeď s modlitebními mlýnky
po směru hodinových ručiček a pravou rukou spouštějí do chodu jeden modlitební mlýnek
za druhým. Modlitební mlýnek bývá dutá nádoba, ve které jsou uschované
jednotlivé mantry (modlitby). Další mantry jsou vytesané i na povrchu každého
jednotlivého mlýnku. Tím, jak se mlýnek silou setrvačnosti otáčí, roztáčí se
všechny modlitby uschované uvnitř i na povrchu každého jednotlivého mlýnku.
Jediným snadným pohybem jedné ruky lze tedy uvést do pohybu stovky a tisíce
modliteb, které se okamžitě rozletí do kraje.
Shiridzonga mela
Nacházíme se sice
v indickém státu Sikkim, ale etnikum Limbu, které slaví Shiridzonga melu
je původem z Nepálu. "Shiridzonga dzani bato kaaho?" (Kde je
festival?). Tuto nepálskou větu nám ochotně nadiktoval řidič našeho sdíleného taxíku,
když se s námi už po několikráté srdečně loučil. Prý se máme takto ptát vesničanů,
až budeme hledat festival. Odpověď je jednoduchá: "Yaaho!" (tudy!).
Nakonec jsme se ale nikoho ptát nemuseli, neboť k malému chrámu
v údolí mířili všichni vesničané z širokého údolí.
Shiridzonga mela
Shiridzonga mela je oslavou
narozenin zakladatele náboženské sekty Yuma Samyo, a koná se každoročně u
chrámu Mangkhim v Martamu. Hlavním bodem programu je vystoupení vybraných
tanečních skupin složených z místní mládeže. Střídaly se vystoupení typu
karakoe na nepálskou moderní hudbu a tradiční tance limbu. Tradiční tance
etnika Limbu tvoří jakési pomalé procházení po podiu, rozhazování rukama a otáčení
se na všechny strany. Limbu tance jsou často doplněny různými předměty, jako
jsou luky a šípy, motyčky, mačety kukuri, štíty, srpy, džbány ap. Tance
často symbolizují sklizeň rýže či jiné zemědělské práce.
Rituální tance
Před zahájením hlavního
programu Shiridzonga mely se konalo slavnostní uvítání nejdůležitějšího hosta
celé akce, což byl ministr turistiky pro Sikkim, pan Shri R.B. Subba. Uvítací
tanec kolem bambusové tyče byl jakýmsi pozdravem a požehnáním pro
přicházejícího ministra. Tanečníci měli na sobě suknice, klobouky s péry a
pásové ozdoby z mušlí. V přesně daných intervalech tančili kolem
úředníka, který následně po krátkém proslovu usedl na slavnostní tribunu. A
jelikož jsme byli na celé akce jediné turisté, byli jsme samozřejmě pozváni na
privilegované místo po jeho boku.
Jezero Kečeopari
Malá plošinka na kopci nad
jezerem Kečeopari skrývala kromě malé buddhistické gompy a několika domků
místních lidí i velké klubko dětí všech věkových kategorií. Zajímavé bylo, že
početnou rodinu měl i místní lama Pala. V buddhismu totiž může náboženské
obřady vykonávat nejen mnich, který stejně jako v křesťanství žije v celibátu,
ale také tzv. lama – učitel. Lama může, ale nemusí být zároveň mnichem. Ten,
který si vybere místo mnišského života život rodinný, však přesto může nosit
„mnišské“ roucho, pečovat o chrám účastnit se náboženských obřadů.
Púdža za zemřelého
Během naší návštěvy u lámy
Paly se jednou večer konala tzv. púdža (modlitba) za zemřelého. Byli jsme
samozřejmě pozváni. Mniši, rodina zemřelého a my jsme se vtěsnali do malé
místnosti, kterou za svého života obývala zemřelá osoba. U jedné stěny byl
postaven jakýsi oltář se svíčkami a dalšími náboženskými předměty. Mniši
recitovali mantry, které prokládali krátkými hudebními vstupy, zatímco my
ostatní jsme je v tichosti poslouchali a zároveň jsme popíjeli místní
kvašené pivo čang.
Guru Rinpoche, svaty patron
Sikkimu. Tato socha v Namchi je vysoká 30 metrů
Guru Rinpoche, tzv. druhý
Buddha, je považován za patrona Sikkimu. Třicetimetrová socha sedícího guru
Rinpoche se tyčí nad městečkem Namchi. Guru Rinpoche Padmasambhava se údajně narodil
a žil v 8 st.
n.l. v Afgánistánu. Bývá zobrazován s červenou čepicí na hlavě, v pravé
ruce drží tzv. hromoklín dordže (symbol tantrické síly) a v levé ruce
drží lebku, která se používá jako nádoba na jídlo nebo nektar během rituálů.
Dalším poznávacím znakem je trojzubec na levém rameni.
Klášter Ralang, pohled z výšky
Klášter Ralang se nachází
několik desítek kilometrů od vesnice Ravangla a vypadá velmi podobně, jako
světoznámý klášter Rumtek, který si jako své sídlo vybral nejvyšší duchovní
představitel buddhistické sekty Kagjupa – 17. karmapa Ogyen Trinley Dorje. Klášter
Ralang je však mnohem mladší a také modernější. Již nás neudivuje bezchybné ozvučení
hlavní modlitebny – technika si razí cestu i do klášterního života. Po krátké
prohlídce hlavní klášterní modlitebny jsme pozváni na čaj a křupavé preclíky, a
pak už čekáme na stopa zpět do Ravangla.
Malý klášter, kde jsme
zastihli krásný malý festival, který trval celý týden
Malá gompa u Singhiku patří tibetské
buddhistické sektě Nyingmapa. Je to jeden z nejchudších klášterů, který
jsme v Sikkimu navštívili. Hlavní slovo zde má zhruba čtyřicetiletý lama Gondi,
který má na starosti výchovu a vzdělání asi dvaceti malých mníšků. Klášter se
zrovna připravuje na velkolepou slavnostní Bumduck Púdža, kterou si u nich
objednali a zaplatili vesničané. Hlavním úkolem této púdži je prosit o mír a
klid ve světě, dobrou úrodu pro vesnici, hodné děti atd. - prostě aby se
vesničanům dobře žilo. Vzhledem k finanční náročnosti celé púdži se koná
zhruba jednou za dva či tři roky – podle toho, kolik mají vesničané zrovna
peněz.
V Sikkimu existuje jen jedno
místo, kde vyrábí skvělý uzený sýr. Přejali metodu od Švýcarů
Městečko
Dentam je známé výrobou skvělého sýra Alpine cheese gouda. Každý den sváží
zaměstnanci továrny čerstvé mléko od vesničanů v obrovských bandaskách.
Následně se mléko vaří, chladí a postupně se z mléka stává jogurt,
tvarohovitý sýr paneer a nebo nejlepší produkt Alpine cheese gouda, který musí
za přísně stanovených podmínek zrát 15 dní. Technologie výroby sýra pochází ze
Švýcarska a tak není divu, že sýr chutná opravdu výtečně!
Vánoce a půlnoční mše v Dárdžílingu
Ačkoli je Indie převážně
hinduistický stát a v hornatých oblastech Sikkimu zase převažují
Buddhisté, našli jsme nakonec v horském městečku Dárdžíling i křesťanskou
menšinu s několika kostely. Na štědrý den ráno jsme sice ještě byli v horách
ve vesnici Sandakpu s výhledem na Everest a Kančendžungu, ale pak jsme již
spěchali zpět do civilizace – tedy nejdříve 32 km pěšky a pak ještě
několik desítek km sdíleným džípem do Dárdžílingu. Půlnoční mši jsme stihli a
oslavili narození Ježíše Krista o šest hodin dříve, než Česká republika.
Autor: Karel WOLF
|