Čínská vláda oficiálně spustila 1. července 2006 provoz doposud nejvýše položené železniční trati na světě. Nové spojení z provincie Qinghai z městečka Golmud do hlavního města Tibetu – Lhasy (1142 km) se začalo budovat 29. 6. 2001 a bylo dokončeno s velkou slávou v předstihu. Zprávy o této unikátní stavbě proběhly po celém světě, tak jsem neváhal a pokusil se dostat do vlaku 3.týden po spuštění.
Shánění jízdenek na vlak v Číně, natož v Tibetu, je narozdíl od našich
končin dost náročné. Zájemců o vlak je moc, vlaků jezdí málo,
překupníků s lístky je mnoho, takže je prakticky nemožné přijít na
nádraží a koupit si lístek na vlak ve stejný den. Za normální cenu se
dají na nádraží sehnat lístky na týden a více dopředu, ale pokud
potřebuje člověk dříve, tak jedině přes překupníky či cestovní
kanceláře. Pak se může cena vyšplhat na více jak dvojnásobek. Já měl
velké štěstí a objevil jsem v hostelu inzerát, že někdo prodá lístek
Lhasa-Lanzhou jen za 60 Kč příplatek, tak jsem neváhal ho pořídit.
Původní cena 537 RMB, tj. asi 1600 Kč za místenku do vagónu nižší
lehátkové třídy do střední výšky.