Komunistická strana Nepálu, známá pod názvem Maoisté, vede již téměř deset let partyzánskou válku s nepálskou vládou. Usilují o sesazení krále a vytvoření komunistické republiky. Je obecně známé, že ovládají většinu území, kterými vedou trekingové trasy a vybírají od turistů tzv. donation. Ti, kteří se nezdráhají zaplatit popisují Moisty jako velmi zdvořilé a milé lidi. Zapomínají však, že jejich finanční příspěvek slouží k důkladnějšímu vyzbrojení maoistické armády.
Teroristé v horách
Maoisty můžeme jen těžko nazvat jiným slovem než teroristé. Jejich
vzrůstající síla je založena na ozbrojené moci a strachu všech
obyčejných lidí se jim vzepřít. Zpočátku někteří rolníci projevovali
vůči Maoistům jisté sympatie, neboť v Nepálu nebyla nikdy provedena
pozemková reforma a všechna půda patří králi, což je vnímáno jako
nespravedlivé. Ozbrojené jednotky Maoistů také "potrestali" několik
vybraných bohatých vesničanů, kteří byli obecně považováni za špatné a
jejich smrti vesničané nelitovali. Později se ale ozbrojená síla začala
zaměřovat i na obyčejné rolníky.
Jeden dům - jedno dítě
Během treku okolo Annapurny jsme nepotkali nikoho z místních lidí, kdo
by byl k Maoistům přátelsky naladěn. Skupinky ozbrojených partyzánů
totiž pravidelně navštěvují vesničany a vybírají od nich "příspěvky na
revoluci". Ti nejchudší jim musí poskytnout jídlo a majitelé hotýlků či
restaurací roční "daň" ve výši pěti až třiceti tisíc rupií. V některých
regionech požadují Maoisté dokonce i děti. Chlapce potřebují na
doplnění své armády a dívky jako ženy pro své vojáky. S heslem "jeden
dům, jedno dítě" obcházejí vesnice a vybírají své nové žoldáky.
Turistický příspěvek na revoluci
Turisté jsou vydatným zdrojem příjmů pro maoistické skupinky po celé
zemi. Z tohoto důvodu vyhlásili Maoisté měsíce září až prosinec jako
období neútočení na vládní cíle. Boje uprostřed turistické sezóny by je
totiž připravili o mnoho potřebných financí. Cizinci by se báli vyrazit
do hor či dokonce obecně do Nepálu. Majitelé hotýlků by přišli o své
příjmy a Maoisté by od nich na konci sezóny nemohli vybírat daně. A
samozřejmě by nevybrali peníze ani přímo do turistů.
Denní daň pro Maoisty
Maoisté chtějí peníze, ale zároveň si uvědomují, že příliš vysoké
požadavky by mohly turisty zastrašit. Rozhodli se tedy vybírat
umírněnou verzi donation ve výši 100 nepálských rupií na osobu a den
pobytu v Nepálu, což je asi 40 Kč. Vzhledem k tomu, že se jedná o
ozbrojené jednotky, je prakticky nemožné nezaplatit nic. Nicméně
smlouvání je přijatelné a prý bývá i účinné. Rozhodně se vyplatí líčit
svůj pobyt v horách a v Nepálu obecně jako co nejkratší. Na vybrané
peníze vystaví Maoisté tisíckrát okopírovanou účtenku, která slouží pro
turisty jako propustka v případě, že potkají další výběrčí. Naopak
místní lidé si potvrzení o zaplacení neschovávají, neboť pokud je u
nich nalezne armáda budou za podporu Maoistů potrestáni.
Peníze nebo život!
Bohatí turisté nám několikrát vyprávěli, jak jim situaci líčí jejich
průvodci. "V Nepálu je prý špatný král, který si nechává více jak
polovinu peněz plynoucích ze zahraničí na rozvoj Nepálu pro vlastní
pořebu. Maoisté chtějí změnu, chtějí spravedlnost, chtějí republiku a
to si přejí i samotní Nepálci. Příspěvek Maoistům je tedy vlastně
příspěvek na dobrou věc."
Myslím, že se jedná o zjednodušenou a v podstatě nepravdivou verzi
příběhu o Maoistech. Důvodem je zřejmě fakt, že i pro samotné průvodce
je výhodné, když turisté zaplatí a nebojí se ani na minutku o svůj
život. Odjíždějí z Nepálu s krásnými vzpomínkami a třeba se brzy vrátí.
Finanční příspěvek 100 rupií denně je skutečně pro většinu západních
turistů zanedbatelný, neboť denně utratí jen za jídlo pro sebe a své
průvodce a nosiče mnohonásobně více. Např. jačí steak s hranolkami
stojí v horách 350 až 450 rupií. Co je proti tomu ubohých sto rupek?
Maoisté na treku kolem Annapurny
Místní lidé a dokonce i policie a armáda dobře zná místa, kde Maoisté
od turistů vybírají peníze. Na treku kolem Annapurny se jedná o vesnice
Džagat a Ghorepani. Maoisté obchází během večeře turistické hotýlky ve
vesnici a s úsměvem a dobrou angličtinou požadují donation. Přichází
neozbrojeni, ale případný vzdor mohou snadno vyřešit vysílačkou, kterou
si přivolají posily. V Džagatu byli Maoisté dočasně rozprášeni
nepálskou armádou a do našeho hotýlku v Ghorepani nepřišli, ačkoli jiné
večery zde nechyběli. Dalším místem, kde mohou zkontrolovat výběr peněz
je dobře známá vyhlídka Poon Hill, kam míří z Ghorepani na východ
slunce každý, kdo má ruce a nohy. Na Poon Hillu Maoisté byli a
kontrolovali zaplacení příspěvku při odchodu z areálu vyhlídky.
Vzhledem k tomu, že jsme se zdrželi fotografovámím panoráma Himaláje až
do osmé hodiny ranní, jsme je minuli i zde. Nicméně náš pobyt v Nepálu
ještě nekončí a šance, že je potkáme je stále značná. Nechceme platit a
nechceme podporovat komunisty - ale co můžeme dělat, namíří-li na nás
někdo zbraň?