Naše cesta začala loni v květnu 2005. To jsme ještě nevěděli, že najít a vyfotografovat téměř neznámou opici hulmana běločelého bude opravdu nadlidský úkol a zažijeme mnoho zklamání a mnoho potu bude prolito, než se nám to podaří. Nejprve jsme pobývali v nížinném pralese východního Kalimantanu (Indonésie), v posledním chráněném ostrůvku nezasažené přírody poblíž velkých měst, kam nemá nikdo bez výzkumného povolení přístup.
Seznamovali jsme se s životem v džungli, jejími zvuky a obyvateli. Po neúspěšném hledání hulmana jsme se vypravili po řece Mahakam do vesnic původních obyvatel Bornea – Dajaků v naději, že snad oni vědí, kde tuto opici najít. Ale ani oni nedokázali ducha lesa vypátrat. Během hledání, jsme se mohli účastnit jejich šamanských a pohřebních rituálů, které odjakživa fascinovaly všechny evropské dobrodruhy i badatele, kteří do oblasti přicházeli. Později jsme přejeli do podhorské pralesní oblasti, kde tři dny před naším odjezdem šedá opice úpěnlivé prosby vyslyšela a vznikla tak světově první fotografie hulmana běločelého.
Cesta za zvířaty a domorodci Bornea
Na Kalimantan jsme
odjížděli v květnu 2005 s cílem studovat jednoho z nejméně
prozkoumaných druhů primátů – hulmana běločelého (Presbytis frontata).
Tato opice je na ostrově Kalimantan endemitem, to znamená, že se nevyskytuje
nikde jinde na světě. Hulman běločelý žije velmi skrytým způsobem života a díky
tomu dodnes neexistovaly žádné fotografické ani filmové záběry tohoto tajemného
primáta. Pořídit první záběr hulmana byla pro nás obrovská výzva.
Pro výzkum jsme zvolili
chráněnou oblast Sungai Wain, což je primární nížinný prales, který si stále
zachovává svou přirozenou druhovou diverzitu. Na pralesních stezkách jsme se
setkávali s různými zvířaty, která nám byla často známá jen z fotografií
či filmů. Museli jsme se přizpůsobit téměř stoprocentní vlhkosti, neustálému
šeru a stále cvrčícímu hmyzu. Určité nepohodlí však vyvažovala krása deštného
lesa, který se nám každý den ukazoval v jiné podobě.
Ačkoli jsme občas
zahlédli třeba i tolik vzácné orangutany, hulman běločelý jako by si
s námi hrál na schovávanou. Po měsíci neúspěšného hledání této opice jsme
se rozhodli odcestovat za domorodými obyvateli Bornea, abychom se
s nimi pokusili hulmana najít. Cesta do vnitrozemí ostrova, kde jsou podél
řeky Mahakam rozesety vesničky Benuaqů nebyla vůbec marná. Opici se sice
nepodařilo nalézt ani místním lovcům, ale neúspěch vyvážili vzácné zážitky s místními
domorodci.
Hned druhý den po našem
příjezdu jsme se mohli zúčastnit lovu prasete vousatého. Pro lov se využívá
vycvičené smečky psů, která zvíře pomůže lovci uštvat. Ten už pak jen zasadí
smrtící ránu dřevěným oštěpem. Večer, po vepřových hodech jsme navštívili
tradiční dlouhý dům, abychom se nechali unést šamanským rituálem belianem. Za
pomoci spřízněných duchů předků a ochranných duchů šamani chladí horečku a
vysávají nemoc.
Dajakové jsou ještě dnes častokrát
nazýváni lovci lebek. Kdysi dávno to byla pravda – lebky se lovily pro rituální
účely, ale třeba i pro důkaz statečnosti budoucí manželce. Stejně tak byly
místní rituály spojeny s lidskými oběťmi. To vše ale úředníci Holandské
koloniální správy dokázali potlačit. Dajakové si však poradili – hlavy
nahradili kokosovými ořechy, lidskou oběť vodním buvolem a rituály tak přežily
dodnes. Asi nejzajímavější je zvyk pohřbívat dvakrát. První pohřeb je
jednoduchý, ale druhý pohřeb, při kterém jsou ostatky zemřelého exhumovány,
obsahuje mnoho dílčích rituálů a může trvat i několik měsíců. I tohoto
zvláštního pohřebního rituálu jsme se mohli zúčastnit.
Po
návratu od Benuaqů, jsme se vydali na radu mladých holandských ornitologů do
pohoří Gunung Lumut. Teprve tam, na bájné hoře Lumut se nám podařilo téměř
nemožné – vidět a nafilmovat hulmana běločelého. Jeho fotografie nyní obohatí
stránky světového primatologického atlasu The Pictorial Guide to the Living
Primates.